Olvasás, írás, diszlexia
Az írás és olvasás a pszichológiai kutatás kiemelt érdeklődési körébe tartozik mostanában. A legtöbb munka a készségszintű olvasással és írással foglalkozik, de vannak más, szintén értékes és érdekes megközelítések is. Ezek egyike annak elemzése, hogyan károsodik az írás- és olvasási készség agysérülés következtében, azaz a szerzett diszlexiák és diszgráfiák tanulmányozása. A kognitív pszichológusok megvizsgálják az írás- és olvasástanulás fejlődési zavarait éppúgy, mint az elsajátítás normális menetét. A könyv ezeket ismerteti.
Az első fejezet az írás természetének és történetének összefoglalása. Ezután három fejezet a készségszintű olvasással foglalkozik (a második és harmadik fejezet a szófelismeréssel, míg a negyedik a szövegfeldolgozással). Az ötödik fejezet a szerzett diszlexiákról szól, azaz az érett olvasási készség elvesztésének azon formáiról, melyeket agysérülés okoz felnőttkorban. A hatodik fejezetben az írás és a helyesírás folyamatairól van szó ép íráskészségű, illetve szerzett diszgráfiában szenvedő egyének teljesítményében. A hetedik fejezet szemügyre veszi az elsajátítás folyamatát, azt, hogy miképp tanulnak meg a gyerekek írni és olvasni. Végül, a nyolcadik fejezet az írás- és olvasási készség fejlődési zavarait taglalja.
Ez a könyv az olvasásról, az írásról és a diszlexia mindkét – fejlődési és szerzett – formájáról szól, nem kizárólag (és nem is elsősorban) a fejlődési diszlexiáról. A szerző törekedett arra, hogy olyan könyvet írjon, amely nem csak pszichológusok, de főiskolai, egyetemi hallgatók, sőt szülők és tanítók számára is jól használható legyen.